Blokkiesraaisel opgelost

5 mei 2014 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Er zit al weer een week vakantie op – eigenlijk voelt het niet zo – het is hier ondanks dat ik aan het werk ben, toch steeds in de weekenden ook een beetje vakantie. Er is zoveel moois te zien.

Het voelde als een soort kruiswoordpuzzel – hi hi dat noemen ze hier Blokkiesraaisel. Wat wil ik allemaal gaan doen in een week, waar ga ik heen en wat is er allemaal te zien. Het is me aardig gelukt om deze week goed te benutten.

Ben zaterdag meteen begonnen met een bezoekje aan Stellenbosch. Dat is ongeveer 40 minuten rijden vanaf hier en onderweg kom je langs enorm veel Wijn Estates.

Ben daar bij wat galeries naar binnen gelopen, naar een enorme supermarkt geweest, een museum bezocht (bestond uit vier oude huizen) en natuurlijk een stop bij Samie se Winkel. Een leuk shopje met allemaal snuisterijen en veel Hollandse dingen – moet daar nog een keer terug voor lekker drop stengels.

Oom Samie se Winkel in Stellenbosch Museum in Stellenbosch

Heb die dag afgesloten met lekkere sushi en toen weer met de auto naar huis. Onderweg naar huis ben ik gestopt bij de Delaire Graff wijn estate – wat een uitzicht had je daar – echt niet normaal. In dit wijn restaurant was een Graff juwelier aanwezig – daar kun je leuke sieraden kopen voor een paar miljoen. Vraag me dan toch af hoeveel ze daar verkopen, maar kennelijk is er markt voor.

Beelden in de tuin van Delaire Graff Wine Estate Delaire view

De volgende dag in de auto gestapt op naar Kaapstad. Dit viel me echt meer – was er in een uurtje. Heb daar de auto geparkeerd in Waterfront en heb toen een bus ticket gekocht voor de hop on, hop off bus. Echt leuk om zo de hele stad te zien. Ben naar Table Mountain geweest, echter was het erg bewolkt die dag en ben de volgende dag terug gegaan om de berg op te gaan. Wat een mensen staan daar in de rij, moest aansluiten en heb er ruim twee uur over gedaan om boven op de berg te komen. Met erg veel geduld, maar zeker de moeite waard. Het was een super mooie heldere dag en het uitzicht was echt super. Wil hier zeker terug als Ryan komt aan het einde van mijn trip. Kunnen we wellicht samen de berg naar beneden wandelen. Moeten we dan wel een dagje voor uittrekken :-) Die dag ben ik met de bus ook buiten de stad geweest. Camps Bay langs de kust weer terug naar Waterfront. Wat hebben ze daar een super mooi strand. Dit is een soort Sant Tropez van Zuid Afrika.

Table Mountain dag 2

Helaas had ik geen tijd om de Kirstenbosch botanische tuinen te bezoeken. Maar dat ga ik nog een keer doen op een mooie zaterdag. Dit schijnt echt prachtig te zijn.

De volgende dag heerlijk in de tuin gelegen en genoten van het mooie weer. Toen kon het nog – het was echt heerlijk - 30 graden in de zon. Nu is het wel even andere koek - ’s ochtends 9 graden en overdag bewolkt, soms regen en zo’n 20 graden.

Ben op donderdag naar Hermanus gereden – hier zijn vanaf eind mei de walvissen te zien vanaf de kust. Nu waren ze er nog niet, echter de weg daar naar toe was super mooi en ook de kust daar is fantastisch. Heb daar wat rond gewandeld en heerlijk op een terras gegeten.  Ben een pas op gereden om daar nog eens te genieten van het mooie uitzicht.

Boven op de pas uitzicht Hermanus Kust On route 2

Op vrijdag ben ik hier in de buurt geweest. Een stop bij een grote dam hier in Franschhoek. Daarna naar het Taalmonument in Paarl gereden en onderweg bij een krokodillen farm gestopt. Tja daar komen de leuke tasjes vandaan. Maar gebruiken ook het vlees voor de braai hier voor de goede restaurants.

Taalmonument in Paarl Krokodillen farm

Zaterdag was ik uitgenodigd voor een lunch met Elizabeth en Bernard (de ouders van Clive) zij hebben we meegenomen naar Tokara Delicatessen. Wat was het uitzicht daar super en wat kun je hier top lunchen voor weinig – niet te snappen hoe ze dat allemaal klaar kunnen maken voor dat geld.

Lunch bij Tokara Delicatessen Stellenbosch

Op de terug weg zijn we gestopt bij La Motte – dat is een groot wijn Estate bijna tegenover mijn huis. Hier zou ik theoretisch elke dag verse croissantjes kunnen gaan halen voor mijn ontbijt in het shopje op dit landgoed. Dit landgoed is van de dochter van Anton Rupert – hij was een van de rijkste mannen in Zuid Afrika.

Achteraf bleek dat ik vrijdag op mijn tour hier in de buurt, een landgoed op ben gereden van deze familie Rupert - ik was op zoek naar een zebra farm – ha ha ha heb ik weer – ik bleek dus rond te rijden op het landgoed van deze beste meneer – wat nu door zijn kinderen wordt beheerd. Ik werd door een beveiligingsman in een net pak weg gestuurd en ik begreep op dat moment niet zo goed waar die man zich druk om maakte, maar nu blijkt dat ik daar als toerist een beetje aan het rond kijken was op het terrein van ongeveer de rijkste mensen hier in omstreken. Dan heb je het niet over een paar miljoen, maar biljoenen. Maar goed dat ze me niet van die weg af hebben geschoten – had ik even geluk!! Hij vroeg nog aan me wat bent u hier aan het doen en mijn antwoord was ik zoek zebra’s. Whaaahaa die man dacht vast dat ik achterlijk was en dacht dat hier de zebra’s en leeuwen gewoon los rond zouden lopen.

Zondagochtend ben ik begonnen met 100 ballen slaan – tja moet goed oefenen – heb dinsdag weer les – het ging wel aardig, maar moet nog veel oefenen. Na het afslaan op de Driving Range was het echt heel vies weer, regen, mist en 12 graden. Echt geen weer om thuis te zitten. Mijn huis hier is erg laag en heeft erg dikke muren, waardoor de kou binnen blijft en het soms buiten warmer is dan binnen. Ben dus hier naar een super luxe hotel gereden – daar een goede lunch besteld voor 6 euro en daarna genoten van een heerlijke massage, floating bath in water uit de Dodenzee en heb mijn voeten laten doen. Loop nu hier met mooi roze gelakte tenen :-)

Vanochtend was het wel weer even wennen toen om half 8 de wekker ging, echter is het ook weer super leuk om aan het werk te zijn en hier alles te regelen. Ben er weer ingevlogen en langs het Early Learning Center (ELC) geweest. Echt weer leuk om al die blije gezichtjes te zien. In de middag huiswerk begeleiding gedaan op High School en alle voorbereidingen voor morgen. Het ELC was dicht toen alle kindjes op de andere scholen de tasjes kregen en dit krijgen ze daar morgen op 6 mei – dus dat wordt weer een feestje.

Voor nu was dit het verslag van mijn vakantie hier – op naar weer 1,5 maand werken en dan daarna echt genieten van mijn “echte” vakantie - samen met Ryan!!!!

PS. Kijk voor meer foto's in de nieuwe map van mei 2014 boven in

1. Marijcke Willink:
    8 mei 2014
    Lieve Esther,
    We genieten van je belevenissen, lekker ondernemend zo in je uppie !! Leuk dat je met golfen bent begonnen, speelt Ryan ook ? Vandaag is het hier "druil-weer", huilen met de pet ! morgen hoop ik dat het wat beter is, gaan een lang weekend naar Zeeland. Heel veel liefs, ook van Robert, Marijcke
  2. Gerrie:
    15 mei 2014
    Hi Essie, liep wat achter met het lezen van je verhalen maar ben weer helemaal bij. Klinkt echt zo super allemaal. En de foto's zijn echt top!
    Heerlijk dat je zo aan't genieten bent.
    Dikke kus
  3. Jan:
    22 mei 2014
    Erg leuk,Esther,wat je allemaal te melden hebt! Met vlotte pen,kun je wel zeggen. Het nuttige en het aangename verenigen... Levenskunst! Hoelang blijf je nog weg? In ieder geval tot kijk! Liefs Jan
  4. Marion:
    28 mei 2014
    Hey Es,

Na mijn mail toch nog een poging gewaagd en nu wel gelukt om op het blog te komen, liep aardig achter maar heb nu alle verhalen gelezen. Leuk om op deze manier een beetje mee te beleven wat je allemaal meemaakt, zowel op het werk als in vrije tijd. Wat een wereld van verschil, de wereld van deze kids en de wereld van de rijke estates. Je weet dat het zo is, maar om dat zo daadwerkelijk van dichtbij te zien en te voelen moet heel indrukwekkend zijn. Moest erg lachen om jouw zoektocht naar zebra's, nog gevonden? Nog een paar weekjes en dan samen met Ryan er nog een paar spetterende vakantieweken aan vast plakken. Liefs, ook van Frank en een harige knuffel van Douzo, groetjes, Marion
  5. Irene:
    28 mei 2014
    SUPERGAAF!!! Wat een verhalen! Hahaha je zebra zoektocht! ik zie het al helemaal voor me ;) Ik had trouwens nog wel een foto'tje van je mooie roze gelakte teennageltjes verwacht :D
    Weet Ryan al dat je straks een vliegtuig vol met kinderen mee terug neemt? ;) Geniet van al het moois wat je meemaakt! Dikke knuffel! X
  6. Rene:
    31 mei 2014
    Hoi Es, wat een mooie verhalen schrijf je. Lijkt mij een enorm avontuur dat je daar beleeft. Geniet ervan is een unieke ervaring die je nooit meer vergeet. Groetjes uit Nederland en tot ziens. René
  7. Linda:
    1 juni 2014
    Lieve Es,

Nou ik ben ook weer bij met lezen! Wat maak je mooie dingen mee! En wat doe je enorm goed werk. Wat een super omgeving. Alles is indrukwekkend en ik vind het super om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt. Veel succes nog komende maand en dan lekker genieten samen met Ryan! X Linda (Wassink)